LegoFilm (StopMotion animasyon) nasıl yapılır???

-Sitem kapalı olduğuna göre Lego Film yapmanın inceliklerini (pek incelik olmadı ama…) buradan anlatacağım sizlere. Aslında sırf Lego değil, genel olarak stop motion çekiminin mantığını Legolar üzerinden anlatacağım. Tabii bu konuda ahkâm kesmek bana düşmez, de… Basit de olsa yaptığım bir şeyler var ortalıkta, bari biraz da yardımcı olayım…

Öncelikle, yaptığımız işin basit bir film şeridini doldurmak olduğunu söylemek, işin mantığını aşağı yukarı hatta tamamen kavramanızı sağlayacaktır. Yani, bir film şeridini açıp baktığımızda gördüğümüz, birbirini takip eden kareleri teker teker oluşturacağız. Yapılacak iş ise canlandıracağımız hareketi adım adım (kare kare) görüntüleyip film şeridine dizmek.

Bunun için elbette  (ve/veya hamur, figür) ve bir adet (varsa daha fazla:)) kameramız var. Legoların kolayca hareket etmesi için de bir adet Lego tabanı işi oldukça rahatlatacaktır.

Bir şeyler atlamadıysam, yavaş yavaş başlayalım filmimizi (daha doğrusu animasyonumuzu) hazırlamaya, veya öğrenmeye, öğretmeye.

İlk animasyonumuz çok basit bir şekilde kol kaldırmak olsun. Zaten bunun için tarif falan gerekmez, zira girişi okuyan herkes yapar bunu..  Tek yapacağımız şey, karakterin kolunu adım adım kaldırıp arada da fotografını çekmek.

Örnekte 3 adımda en basit kol kaldırma hareketini gerçekleştirdik… İlk pozisyonda kol yanda duruyor. Son pozisyonda da kol havada. Aradaki poziyonda da, evet, kol ortada. Aradaki pozisyonları arttırarak animasyonun daha akıcı olmasını sağlayabilirsiniz elbette…:

Kısaca ne kadar sabırlı olursanız o kadar kaliteli animasyonlar yapabilirsiniz.

Yürüme animasyonu tabii ki biraz daha zor (dediğime bakmayın, değil)… Ama bu animasyonu hallettikten sonra geriye çok fazla bir şey kalmıyor. Aslında yine mantık aynı. Baş ve son kareler arasında ne kadar sık, yani çok pozisyon görüntilenirse, o kadar kaliteli ve akıcı animasyonlara sahip oluruz. Başlangıç ve bitiş noktaları aslında aynı.

Gördüğünüz gibi yine ilk ve son pozisyonların arasını dolduruyoruz. İlk ve son karelerin arasını dilediğiniz gibi detaylı doldurabilirsiniz tabii ki, ama hareket planının iskeleti bu üç adımdan oluşuyor, bütün aksiyonların temelinde de bu var.

Yürüme animasyonunuzu kolları uygun şekillerde oynatarak daha “gerçekçi” bir hale getirebilirsiniz. Tavsiyem, öne giden ayak tarafındaki kolun öne gitmesidir. Yani, sağ ayak öne gidiyorsa sağ kolu öne doğru oynatın. Şimdi biraz daha komplike bir yürüyüş yapalım. Aslında komplike değil, sadece daha “detaylı”.

Tabii burada ne yaptığım tam olarak anlaşılmıyor olabilir, ancak araları doldurmak ve kol hareketi eklemek dışında yaptığım bir şey yok. Ancak şöyle bir şey de var, yaptığımız şey “yürümek” değil, “adım atmak” oldu. Bunu yürümeye çevirmekse çok kolay: adımların devamını getirmek :D. Burada dikkat edilmesi gereken şey ise atılan adımın hangi ayakla yapıldığı ve hangi kareden başlayarak yapıldığı. Hangi ayağın önemi de, bir sonraki adımı atarken hangi adımın atılacağını karıştırmamak. Biliyorum, bunu söylemeye bile gerek yok ama bazen dalgınlıkla karışabiliyor (bkz.: Indiana Jones, indy’nin adamları dövdükten sonra arabaya koştuğu yerde dikkat edilirse bu hatayı 2 kere üst üste yaptım). Bu yüzden dikkat etmek gerektiğini düşünüyorum.

Örneğin sahnede bir araba kullanılacaksa, yapılacak şey çok basit: Arabayı hafif hafif itekleyip resmini çekmek. Bunu niye yazdığımı bilmiyorum ama olsun, bulunsun.

Olayın temelini anladığımıza göre (sanırım, değil mi?), bazı dikkat edilmesi gerektiğini düşündüğüm noktaların altını çizelim (nokta, çizmek? Çelişki? Sustum).

–         Tabanın kesinlikle sabitlenmesi gerek. Yoksa ilk filmlerim (bkz. Usta Kurtarmaca-1’in başları) gibi yamuk yumuk, sürekli değişen sahneleriniz olur. Arada oluşacak kalite farklarını görmek için ilk Usta Kurtarmaca’nın ilk ve son sahnelerini karşılaştırabilirsiniz. Aynı şey kamera için de geçerli.

–         Hareketlerin hangi noktalardan (taban üzerinde) başladığına ve devam ettiğine dikkat edilmeli. Eğer dalgınlık sonucu  tam yeri hatırlayamazsanız, kameranın açısını değiştirerek (tamamen farklı bir açıdan çekmekten bahsediyorum) bu hatayı örtebilirsiniz. Aynı durum yanlışlıkla kameraya çarpıp açıyı ufak da olsa değiştirme durumlarında da geçerli. (bkz. Usta Kurtarmaca-2’deki işkence sahnesi –palpatine ve usta arasındaki-)

–         Biraz sinir zorlasa da, kameranın kendini toparlamasını beklemeden bir sonraki kareyi çekmek ışık farklarına sebep olur. Tabii bütün kameralarda olacak diye bir şey yok, kaliteli makinelerde sanırım daha az rastlanır bir sorundur (ışık farkları için özellikle bkz.: ODA) –>Bu problem daha çok dijital fotograf makinelerinde yaşanır, webcamlerde daha az rastlanır.

–         Aynı şekilde, bazı kameralarda acele etmek elinizin, filmin başrolünde olmasını sağlayacaktır. (bkz.: Dooku vs. Yoda ve Usta Kurtarmaca-1’in ilk sahneleri)

–         Kılıç çatışmaları olan sahneleri çekmek biraz zordur, böyle bir sahneye kalkışmadan önce bol bol pratik yapmak gerekir. Ben yapmadığım için zorluğunu çok çektim.

–         Bazı hareketleri çekmek çok zor, hatta imkansız gibi gözükse de, yaptığınız zaman kare atlamış gibi gözükeceğini düşünseniz de, cesur olun ve deneyin. Büyük ihtimalle “kayıp kare” akış esnasında farkedilmeyecektir. (bkz.: Ninja ve Çocuk filminda, ninja kılıcı bir elinden öbür eline atar. Bu hareketi nasıl yapacağımı düşündüm, aslında farklı bir hareket yapmayı düşünüyordum ama böyle bir hareket oluştu. Doğal olarak kılıcın havada durduğu bir kare çekemezdim ama o “kayıp kare” de akış esnasında arada kaynadı ve (bence) ninja gerçekten kılıcı bir elinden öbrüne atmış gibi gözüktü)

–         Farklı filmleri Moive Maker’da inceleyerek tekniğinizi geliştirebilir, işin püf noktalarını çözebilirsiniz. Tabii daha kaliteli programlar kullananlar olabilir, ben en basiti bu olduğu için bunu söylüyorum. Nasıl yapacağınızı da anlatayım: Video’yu movie maker’ın şeridine aktardıktan sonra, önizleme penceresinin hemen altındaki “kare kare ilerleme” tuşuna basarak art arda gelen karelerin nasıl ilerlediğini, akışın nasıl sağlandığını inceleyebilirsiniz.

–         Eğer filmi movie maker’da montajlıyorsanız, kareleri zaman olarak en küçük değere çekmeniz gerekiyor (hangi programda yaparsanız yapın). Bunun için şeridin sol üst ksımındaki büyüteç+ işaretinden “detaylandırıp” (laf bulamadım) kareleri sağ kenarlarından tutup kısaltın.

–         Stop motion mantığını iyice oturtmak için “Pivot Stick Animator” veya benzer bir isme sahip bir program var, onu kullanabilirsiniz. Programda çöp adamları oynatarak .gif animasyonları hazırlyosunuz.

–       Her ne kadar yukarıda Movie Maker’dan bahsetmiş olsam da (eskinin hatırına), stop motion için MM kullanmak çok kötü bir tercihtir. Movie Maker’da film yapmak hem zordur, hem tek tek her kareyle uğraşmak gerektirir, hem de MM stop motion için yapılandırılmış bir program olmadığından alınan verim çok düşük olur.

–      Stop Motion için yapılmış bir çok program mevcut (ücretli veya bedava). Bunlar kullanılarak hem zahmet etmeden fotograflarınızı renderlayabilirsiniz (otomatik olarak film haline getirebilirsiniz), hem de saniye/kare oranını istediğiniz gibi belirleyebilirsiniz.

–     Standart olarak saniyede 24-25 kare (FPS) kabul edilse de, bu şart değildir. Saniyede 15 karelik ayarda da gayet akıcı animasyonlar yaratılabilir, daha düşükte de. Zaten ilk filmini yapan birisi, muhtemelen yukarıda bahsettiğim “3 karelik animasyonlar”ı kullanacağından, 24-25 karelik seçenek, animasyonun “uçmasına” ve dolayısıyla hiçbir şeyin anlaşılmamasına yol açacaktır.

–   Film yaparken mutlaka odanın ışığı yerine ayrı ışık kaynakları kullanın (gece lambası tarzında, spot mantığında). Hem kameranın (webcam’se) çekim kalitesini arttırır, hem de kareler arası aydınlatma farklarını en aza indirir). En azından 2 tane kaynak kullanılmasında fayda var. Ayrıca beyaz ışıklardan kullanmanız tarafımca tavsiye edilir. Normal ampuller hem çabuk ısınıp işinizi zorlaştırır, hem de sarı ışığı doğal gözükmeyebilir. Filtre olarak renkli şeffaf elişi kağıdı veya ne deniyorsa, onlar kullanılabilir.

–    Bu arada ben program olarak “Monkey Jam”i kullanıyorum. Kullanımı oldukça rahat ve sorun çıkarmayan bir program. Download için:

http://www.giantscreamingrobotmonkeys.com/monkeyjam/download.html

–         Filmleri yaparken en önemli şey SABIRLI olmak. Zira sabırlı olduğunuz sürece, aslında bu basit tariflere de ihtiyacınız olmaz. Kaliteli animasyonlar yapmak da, basit animasyonlu uzun filmler yapmak da sabırdan geçiyor. Ama ne kadar sabırsız olsanız da, ne kadar sinir bozukluğu yaşasanız da, ortaya çıkardığınız “ürünün” keyfi bir başka oluyor, bütün eziyetlere değiyor!

–         Bunlar dışındaki sorularınızı byroll@gmail.com adresine mail atarak sorabilrsiniz. Lütfen attığınız mailin konusuna “LEGO Film: ***” şeklinde bir şeyler yazın, *** kısmına tabii ki sorunuzu veya ne isterseniz onu yazın. Olabildiğince ilgilenmeye çalışacağım… Hatta yollayın mail falani soru olsun başka bir şey, düzeltme, her şey. Böylece ben de kendi eksiklerimi ve sitenin (böhühü, sitemi kapattılar değil mi 😦 )eksiklerini fark edebilirim.

Reklamlar

4 thoughts on “LegoFilm (StopMotion animasyon) nasıl yapılır???

  1. Filmleri çekerken webcami laptopa mı bağlıyorsun? Yoksa kareleri nasıl çekiyorsun? Bilgisayardan bağımsız olarak fotoğraf çekebilen webcamler mi var? Eğer çekim yaparken webcam bilgisayara bağlıysa, fotoğrafı çekmek için hangi programı kullanıyorsun? Sorularım çok salakçaysa özür dilerim ama pek anlamıyorum bu işlerden.

    • Monkey jam bir stop motion programi. Cekilen resimleri kolayca animasyon haline getiriyor

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s